Subject: KOV eestkoste all olevate laste elatisabi
From: "Katrin Vellet" <[email-masked]>
To: "Info" <[email-masked]>
Date: Thu, 6 Mar 2025 14:14:19 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lp õiguskantsler Ülle Madise

Pöördun oma töös esineva probleemiga seoses. See teeb mind päris
murelikuks.

Nimelt pooleliolevates elatisasjades on juhtumeid, kus muutuvad menetluse
kestel laste esindajad – algselt menetluse algatanud lapsevanemalt lähevad
esindusõigused üle KOV-le eestkoste seadmise järel.

Kui siis täiteasjas on lapsevanem esitanud elatisabi avalduse riigi
elatisabi saamiseks, siis kohtutäituri poolt info edastamisel
Sotsiaalkindlustusametile jääb info puudumise tõttu endiselt taotlejaks
lapsevanem. Sotsiaalkindlustusametist saab selline makseteatis eitava
vastuse  -  taotleja ei ole õigustatud elatisabi taotlema ja ta ei ole
lapse esindajaks ning elatisabi välja ei makstagi. Kui esialgu väitis SKA,
et ta ise tegeleb eitava vastuse puhul nende probleemidega, siis praktikas
see nii ei ole. Kuude viisi võib laps elatisabi mitte saada põhjusel, et
lapse esindaja on KOV, mitte endine lapsevanem aga kohtutäituril ei ole
selle kohta andmeid.

Märkasin ühte sellist eitavat vastust ja rahvastikuregistrit kontrollides
avastasin, et eestkoste lapse üle on seatud veebruaris. Minule vastavat
teadet KOV edastanud ei ole. Pöördusin ise nende poole, et nad esitaksid
elatisabi avalduse andmed uuesti et saaksid ka konto andmed parandatud
jne. Vestluse käigus ma uurisin, et kuidas KOV eestkoste all oleva lapse
õigusi kaitseb, kui nad ei teagi, et lapse kasuks on välja mõistetud
elatis ja see on sundtäitmisel. Kuigi mingites summades on ka lapse
kontole elatist kohtutäitur kandnud, ei olnud KOV teadlik, kelle suhtes on
elatise otsus tehtud ja ei olnud neil ka vastavat otsust olemas.

Teine probleem on see, et last esindav lapsevanem annab sageli elatise
ülekandmiseks enda isikliku konto nr ja kui laps jääb eestkostele ja
kohtutäiturini info ei jõua, saab lapsevanem alusetult täitemenetluses
sissenõutud raha. Ma ei ole sugugi kindel, et KOV on võimeline hiljem seda
raha kui alusetult saadut, lapsele tagasi nõudma või saab sellest
probleemist arugi.

Kolmandaks – eestkoste seadmisel peaks KOV esitama elatise
väljamõistmiseks avalduse kohtule ka teise vanema vastu. Eriti nüüd, kus
lapsel on õigus saada elatisabi riigilt – vastasel juhul jääb see lapse
kasuks saamata: elatisabi saamise eelduseks on elatise sissenõudmise
menetluse algatamine kohtutäituri juures ja vastava avalduse esitamine.

Laps antud juhtumis on 6 aastane…

Lugupidamisega

Katrin Vellet

Kohtutäitur

Büroo avatud: E-R 9.00-13.00

Kohtutäituri vastuvõtt: T ja N 9.00-13.00

 <http://www.vellet.ee/>

Käesolev e-kiri sisaldab konfidentsiaalset informatsiooni, mille
levitamine ega avalikustamine ilma saatja nõusolekuta ei ole lubatud.

Kui olete selle kirja saanud eksituse läbi, palun kustutage see e-kiri ja
kõik selle manused ning ärge levitage seda ega avaldage selle sisu.